torsdag 9 juli 2009

Fredrik Reinfeldt Och Förorten

Så Fredrik Reinfeldt har gjort en klassresa? Det var en nyhet värdig Expressen. Reinfeldt är mig veterligen uppväxt i Bromsten och i Täby. Till det allt annat än fattiga Täby flyttade han när han var 11 år. Så, nej, inga ghetton direkt. Jag själv är född och uppväxt i Bromsten, i Spånga i norra Stockholm. Om man undantar industriområdet med sina kriminella graffitimålningar var det ett snällt medelklassområde, mestadels bestående av villor och svenskfödda vitingar (Nere vid Bromstens plan fanns de så kallade Marabouhusen där det i och för sig bodde en del finskättade människor i hyreshus.) Bromsten gränsar till Rinkeby och Tensta. Det avgränsas med gröna fält, så att ingen kunde ta miste. En diskret men ändå fullt synlig skiljelinje mellan två olika klassbaserade områden.

Fredrik bodde förvisso i ett radhus i Bromsten. Ingen 400 kvadratsmetersvilla, med andra ord. Han var därtill tvungen att dela vägg med två andra hus. Så visst han bodde inte i de dyrare och finare delarna av Spånga eller Stockholm, just då. Det måste ha varit en tuff uppväxt för honom. Han ska även ha spelat basket i Tensta, vilket han nog vill ha streetcred för (och låt oss ge honom det). Dessutom tror jag även att Lars Ohly är från Bromsten och det antar jag i Reinfeldts värld talar för en ghettoiserad barndom.

Jag växte som sagt var också upp i Bromsten. Men jag föddes ungefär samtidigt som han ”bytte upp sig”. Faktum är att jag är uppväxt i samma radhusområde som Fredrik. Av min egen pappa har jag fått en anekdot om Fredrik. Inget att hetsa upp sig för, inget att kontakta redaktionerna för, inget att hålla er vakna med - eller?- (men för all del: fortsätt läs). Det handlade om när ett annat barn i området såg två maskar omslingrade om varandra. Hon sa att maskarna kramades. Fredrik hade redan då det världsvana i sig. Han visste att det inte alls förhöll sig på det viset. ”Det gör de inte. De knullar.” *
Sånt språk lär man sig bara i förorten.

* Jag har försökt nå min pappa för en kommentar, men utan framgång, då han befinner sig på semester i den icke statsmannamässiga obygden i norr.

Inga kommentarer: