Visar inlägg med etikett Klasskamp. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Klasskamp. Visa alla inlägg

tisdag 24 februari 2009

Public Propagandaservice

SVT berättar: I sagornas värld
Gymägaren av folket, bördig från ett radhus i Ockelbo som får prinsessan och blir hertig av Västergötland. Och SVT ställer viktiga frågor som: Kan prinsen fortsätta att vara gymägare? Som man har en kunglig expert som besvarar.

...Och detta är naturligtvis något nödvändigt för kungafamiljen, konservatismen och rojalismen som för en kamp för sin överlevnad mot republikanerna. Det nödvändiga är den underdåniga, lyckliga sagoberättelsen om människor som är lite finare än oss övriga. Den ena för att hon har blått blod, den andra för att han, trots att han vara bördig från ett radhus i Ockelbo får prinsessan och blir hertig av Västergötland. Public Service hjälper kungahuset och rojalismen att överleva genom sin servila mediabevakning. Public Service sätter därför in extra TV-program.

lördag 22 september 2007

"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. "

Ni som protest? Tillåt mig betvivla det. Däremot ses det nog säkert som något extra artigt. Ett bevis på att man själv har ett fint manér. För vissa, som Susanna Popova, må det vara en dygd och ett bevis på det fina med överklassen det här med artighet, och det här med niandet. Men för arbetarklass-kvinnor som min farmor var du-reformen var en seger.

En ökning av ni-tilltalet ligger kanske passande nog i tiden, med större klassklyftor och där de rika skall få fler och billigare pigor. Men det är ett steg tillbaka.

Till och med the Knights that say Ni, slutade trots allt säga Ni.