lördag 20 oktober 2007

Democracy: Let´s Show Those Third World Fucks How It´s Done

Jodå. Från USA kommer de bästa TV-serierna. I möjlig konkurrens med Storbritannien. När jag nu ikväll såg ännu ett lysande avsnitt av kanske världens bästa serie, The Wire, så kände jag att serien är så där samhällsrealistisk och osentimental som jag vill att en serie ska vara. Skådespeleriet känns inte. Skådespelarna bara är. (Jag försökte se en Bollywoodfilm för ett tag sedan och stod inte ut av överspelet.)

Serien visar hur cynisk politiken är och hur det politiska spelet fungerar. Pengar och makt, tjänster och gentjänster. Makten korrumperar. Och jätteviktigt: Don´t bite the hand that feeds you. När den demokratiska processen snuddar till helt öppen korruption säger en som jobbar med Carcettis valkampanj med dräpande ironi:. ”American democracy. Lets show those third world fucks how its done.”

(Så här kommer Stephen Colbert och vill visa hur det ska gå till.)

Det tar mig till ett annat citat från affärsmannen Johnnie Chung: ” Vita Huset fungerar som tunnelbanan. Man måste betala för att få komma in.”

Inga kommentarer: