Vi blir alltmer kartlagda. Kommersialismen drar nytta av ett storebrorssamhälle. Ett övervakat samhälle. Kapitalismen befriar inte. Den fångar in och fängslar. Varje fritt område rutas till slut in.
Ingenting får vara gratis. Vill du vara någonstans: gör dig beredd att kategoriseras. Individen skall stereotypiseras.
I DN fanns idag en artikel om det nya med annonsmodeller med riktad reklam och inkluderar en intervju med en nordisk marknadsansvarig på MySpace. Man ska förse annonsörer med extremt riktad reklam. Men här finns ingen oro. Möjligheter stavas det.
Ni är inte oroliga att era medlemmar känner sig övervakade och slår bakut?
- Nej, våra användare har i regel stor internetvana. De anser inte att varumärken per automatik är dåliga, utan uppskattar mer riktad information. Det är upp till var och en att klicka sig vidare, om man vill.
Finns det inte en fara att kategoriseringarna hamnar i fel händer?
- Vi pekar bara annonsörerna i rätt riktning. Ingen får ta del av underlaget. Vi skulle inte under några omständigheter sälja vidare data, säger Jonas Lindberg Nyvang.
Riktad information. Det är onekligen användbart på många sätt. Vi kanske inte alltid uppskattar det, men vi tar det för givet, vi protesterar inte. Den bara finns. Något som måste finnas. Naturgivet. Och om den "riktade informationen", dessutom förefaller vara objektiv information ökar risken för att vi blir helt duperade. Vi köper det helt enkelt.
torsdag 25 oktober 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar