torsdag 12 mars 2009

Blondinbella: "Feminism är för mig något omodernt."

Blondinbella är förvisso bara 18 år. Men hennes okunnighet och politiskt självvalda blindhet är onekligen mer borgerlig än ungdomlig. Läs följande:

"Jag får ofta frågan om jag anser mig vara feminist. Att jag svarar nej får många kvinnor att hoppa till. Feminism är för mig något omodernt, ett begrepp som inte passar in i vårt samhälle i Sverige år 2009. Feminismen i dag lär unga tjejer att män får högre lön, att kvinnan ska stanna hemma med sjukt barn, att killar är bråkiga och stökiga i klassrummet och tjejer är tysta och söta. Att unga uppfattar vårt samhälle så här är för att någon har sagt åt oss att det är så här det går till, och det ansvaret bär feminismen, enligt mig."

Jag blir mållös. Jag famlar efter ord. Letar i varenda vrå. Det är så överrumplande korkat att jag tappar mål i mun. Jag tror ordet vi alla söker är: baxnar. Jag baxnar, du baxnar: alla baxnar.

Hon anser naturligtvis även att den internationella kvinnodagen inte längre behövs. Vänd blicken från din spegelbild och se dig om. Det finns en värld att upptäcka. Det finns en värld att upptäcka, Blondinbella och den sträcker sig längre än till Biblioteksgatan.* Den har en annan läppglans än vad glitter - och glamourextra förtäljer. Men hon vet ju vad som säljer. Hon är ju inte dum.

Men Blondinbella måste här ses som mer än en individ. Det intressanta är inte att hon själv skriver detta i form av en individ. Det är en form av borgerligt destruktiv motrörelse. En konservativ motrörelse som rör sig över alla plan i samhället. Det dyker alltid upp när kampen mot olika former av förtryck växer sig stark. Progressiva måste alltid bekämpa bakåtsträvarna som maskerar sig som nytänkare. Sen finns det något mer i hennes kommentar om Sverige år 2009. Som om vi fanns vid historiens slut. Som om år 2009 skulle vara mänsklighetens höjdpunkt. Jag har hört det för många gånger. Jag baxnar.

* Biblioteksgatan förtjänar dock cred. Där bildades AIK.

1 kommentar:

mishka sa...

Pinsamma kommentarer från en MUF:are. Allmänbildningen tar väl stryk när en bloggar om sina bravader på stureplan och senaste shoppingfynden. Snacka om att ge blondiner ett dåligt rykte...