onsdag 2 juli 2008

Fredrik Reinfeldt Möter Yatta Yankuba: Spåmännens Spåman, Mediernas Medium, Tankarnas Tänkare

Det var under ett av de fåtaliga, pliktskyldiga, besöken i förortsghettona som Fredrik Reinfeldt hittade en liten lapp som fångade hans omedelbara intresse. Den lilla lappen erbjöd honom hjälp. Det var från en spåman. Och inte vilken spåman som helst. Lappen förtäljde följande:” Jag är spåmännens spåman, mediernas medium och tankarnas tänkare. Jag är känd runt i den internationella världen. Jag kan lösa alla Era problem t ex kärlek, hälsa, familjeproblem, affärer, juridiska frågor, finansiella transaktioner, viktminskning. Du får veta hur du skyddar dig själv och din familj från fienden och hur du får dina nära och kära tillbaka in i ditt liv. Garanterat resultat. Talar även english und deutsch. Ring och boka ett möte!"

Hans namn var Yatta Yankuba.

Fredrik tog hem lappen och satte upp den på anslagstavlan. Än var det ingen panik, tänkte Fredrik, än fanns det tid kvar att rädda alliansen på egen hand. Hans självförtroende var naggat i kanten, men ännu inte helt död och begraven.

Men tiden gick. Utan att goda förändringar kunde ske. En förvirrad värld dansade runt i Fredriks huvud. Han kände sig missförstådd och så oförståeligt ouppskattad. Visst: det kanske fanns en del missförstånd angående vallöften och sånt där demokratiskt tjafs. Folket förstod inte ens FRA. Avlyssning, hade Fredrik tänk, är ungefär som att förutspå. Dessutom ville man föra en politik som skulle göra landet mer vänligt för terrorister att attackera. Kanske är därmed Yatta Yankuba ett alternativ. Både mot terrorister, kommunister och även de där viljeförslavande socialdemokraterna. Yatta kan förutspå terrorattacker. Det var något som Fredrik tänkte på angående Sten Tolgfors förklaring om hotbilden mot Sverige. "Verksamheten syftar till att upptäcka hoten innan de förverkligas, så att vi slipper få dem 'bevisade' ." Yatta borde samordnas med allt säkerhetsarbete. Han vet hur man skyddar sig från fienden och hur man får väljarna tillbaka i sitt liv… Fredriks hjärta slog ett extra slag. För det var även viktigt för att kunna förutspå folks reaktioner på borgerliga förslag! Han hade överskattat det sovande svenska folkets sömn. De hade väckts av signaldebatten. Det här var synnerligen en briljant idé. Det var bara att hoppas att inte oppositionen redan slagit klorna i Yatta.

Med en liten ängslig förväntan slog han numret. Hjärtat klappade lite extra. Som när han kysste sin Filippa för första gången. Det här kunde vara räddningen.

En signal. Ingen svarade först. Men på den andra signalen. På den andra signalen!
- Det är Yatta, jag visste att du skulle ringa, svarade en man.
- Va? Sa Fredrik överrumplat.
- Ja. Du ringde väl?
- Ja det stämmer.
- Just det, sa Yatta med en imponerande självsäker röst. Fredrik blev för en kort stund alldeles mållös.
- Vet du vem jag är? Frågade han sedan.
- Ja, men vad var det du hette nu igen.
- Fredrik.
- Fredrik det vet jag väl. Jag vet ju vad du heter, såklart. Yatta gav plötsligt ifrån sig ett bullrande skratt. Han fortsatte: Men, det jag menade var: hur var det du stavade ditt efternamn. Jag är dålig på att stava. Det är det enda jag är dålig på. Eller snarare: inte världsabäst på.
- R. e. i.n.f.e.l.d.t.
- Ja, ungefär som jag trodde. Fast med ett ä.
- Nä. E.
- Bra. Nu har vi rett ut det. (I bakgrunden hörs ett smattrande ljud.)
- Jag behöver hjälp.
- Vänta lite, avbröt Yatta, jag tänker. Det smattrande ljudet avtog. Hm. Okej. Nu ser jag. I mitt inre alltså. Du har oj. Oj! Stora problem.
- Ja.
- Du får inte med dig ditt folk.
- Nej! Precis! Precis! Fredriks tonfall blev allt mer upphetsat. Kan du hjälpa mig?
- Jag är Yatta! Mediernas medium, spåmännens spåman och tankarnas tänkare. Vad tror du?
Fredrik sade lågmält, nästan blygt: - Jaa.
- Bra. Nu ska vi se. Ett par sekunders tystnad förflöt innan Yatta sa: Du är statsminister. Du vill inte att folk ska blanda sig i för mycket har jag rätt?
- Ja.
- Det var en retorisk fråga, sade Yatta med ett mästrande tonfall.
- Okej, Fredrik kände sig som en liten skolpojke.
- Jag vet att du är liberalt flexibel. Det är bra. I min bransch gillar man intellektuellt flexibla människor. Men du. Vi har inte diskuterat mitt arvode än.
Fredrik kände en ilning av upphetsning.
- Jag kan anställa dig som konsult.
- Fel.
- Fel? Instinktiv oroskänsla drabbade Fredrik
- Du kommer anställa mig som konsult.
- Hur vet du..? Fredrik hann inte säga färdigt meningen.
- Jag är Yatta, sa Yatta kort.
- Ja, sa Fredrik lättat.
- Hör mig ut, sa Yatta. Du vill besegra dina fiender. Gott så. Jag är då det bästa du kan få. Jag är inte bara din spåman i tiden: Jag kan inte bara var din vän, jag måste vara allas vän och allas fiende, jag måste vara 100 % neutral och 100 % partisk. Jag är kontrasternas medlare. Jag har ett ansvar eftersom jag är den jag är: Yatta Yankuba, spåmännens spåman mediernas medium och tankarnas tänkare.

Fredrik var imponerad. Yatta var allt det där. Allt det där han sökte hos en konsult.
- Sen vill jag varna för att det finns klåpare i min bransch. Det är speciellt en som ni ska se upp med. Dr Mangrove. Han tror han är nåt. Han kallar sig SPÅman, men är bara ett SPÅN. Jag är som ni märker fyndig också. Jag kan ingå i er pr-stab. Faktum är att det finns de som tycker jag är världens fyndigaste spåman. Men jag är inte den som skryter. Det får andra göra åt mig. Jag kan ta ett exempel: Jag spådde en man en gång, i New York. Du vet. På ”Spåning i New York” Ha, ha.. Hur som helst. Han sa. - Yatta! Du är världens bästa spåman. - Det är dina ord, inte mina, sa jag till en åsna som hette Bill tror jag. Men det var kanske en elefant vid namn Bu... Yatta avbröt sig själv. Anywhooo. De var på flera sätt oväntat lika. Därför kan jag inte riktigt skilja de åt. Men det hör inte hit. Hur som helst angående min fyndighet. Jag har ett fynd åt er. Moroten. Ni borde byta symbol. Ni borde ha en morot istället.
- Varför?
- Morötter är goda och nyttiga att äta, sa Yatta. Dessutom har det ingenting med politik att göra. Ni måste avpolitisera folket. Blanda korten. Genom att lansera moroten stjäl ni medieutrymme för sådant som kunde användas till att granska er politik. Och ni vill, väl inte längre få er politik granskad?

Fredrik var övertygad. Många i hans allians hade fått gå. I och för sig därför att de blivit, på grund av demokratin, granskade. Yatta var därför kanske tvungen att hemlighållas. Yatta skulle bli segerkortet. I kampen mot oppositionen, det korkade folket och terroristerna. Om USA får, så banne mig måste vi med, tänkte Fredrik. USA är ju världens friaste land. För rika, vita, privilegierade män.

Inga kommentarer: