tisdag 3 juni 2008

Han Försöker Nog Så Gott Han Kan: Om Federley Och Hans 150 Heltidssysselsättningar

Katrine Kielos skriver om Fredrick Federleys smått tragikomiska småföretagarfiasko:

Den enda affärsidé som Fredrik Federley och Dominika Peczynski hade när de öppnade grönsaksverksamhet vid Stureplan var att inte teckna kollektivavtal. Eftersom det där med företagande inte visade sig vara lika glamoröst som i en Ayn Rand-roman (trots att de anställde ideologiskt renläriga CUF:are) upphörde affärsverksamheten efter bara tre månader.

Varken Federley eller Peczynski hade investerat några pengar i salladsbaren. Köpesumman på 300.000 kronor hade en tredje delägare gått in med. Det hela var mindre Ayn Rand och mer Alexander Dumas: "Företagande? Det är enkelt. Det är andra människors pengar.

Federley må rycka på axlarna. Men som SR rapporterar, andra företag, är inte lika glada. Federleys förklaring till varför det inte gick så bra var ju att han hade så många andra sysselsättningar: inte mindre än 150. Vilka då undrar nog till och med Vän Av Ordning, folkpartisten? Har någon läst hans ditt o datt bloggar? Jag kan inte för mitt liv lista ut vari dessa 150 andra sysselsättningar skulle finnas. Räknar han in bloggandet på två olika bloggar som två sysselsättningar?

Kan man hitta någon förklaring på dessa bloggar? En förklaring av värde alltså. Från igår finns bland annat att läsa följande:

14:06: Det är fan inte lätt att klä sig nu. Möten och saker som kärver kläder på men det enda jag vill är att gå runt naken.

14:09: Jag städar o svettas. Jonas kommer snart. Vi ska med Sjöstadsmaffian på en klädbutiksinvigning och sen ska vi låsa in oss med några filmer hoppas jag. Bara mys o sommarsvettning.

Jag har försökt lista ut vari hans 150 heltidsanställningar finns. Om man räknar bloggarna som två, hans arbete som riksdagspolitiker och någonting i centern, så är jag uppe i fyra heltidsanställningar. Om vi räknar in att han märkligt nog verkar städa sin egen lägenhet så återstår 145. Hushållsnära tjänster är väl en centerpartistisk hjärtefråga? Nåväl.

Det verkar vara en väldans massa fester därutöver. Vilket jag absolut inte missunnar honom. Tvärtom. Om man undantar den där festen för apartheid och ockupation, en fest där man hyllar att man gör en och en halv miljon människor, varav 48 % är under 15 år, till ghettofångar. Men är festerna en heltidssysselsättning?

Efter en stunds minglande ser jag henne. Condoleezza Rice. Himmel. En av mina hjältar står bara några meter bort. Jag blir feg och vågar inte knuffa undan ministrar och annat löst folk för att hälsa.

Varför är hon en hjälte? Federley är en sucker för kvinnor med makt visar det sig. Om vi låter honom hållas i sin underdåniga beundran för brottslingen Condi och istället fortsätter med undersökningen eller nedräkningen om ni så vill. Räknar han minglande som en sysselsättning? I så fall återstår bara 144.

Så bär det av om en knapp timme till Kungens middag på Rosersbergs slott. Polisekort hela vägen ut och på plats har vi en hel del av världspolitikens namn. Middag två timmar och sen bär det av hemåt igen till ett mer normalt liv. Kanske varma mackor framför tv:n.

Räknas att få poliseskort, (wow liksom, Federley får verkligen röra sig med Fint Folk,) som en heltidssysselsättning? Jag är tveksam. Att umgås med Kungen i två timmar måste däremot få räknas som två heltidssysselsättningar. Vi är då nere i 141 kvar.

Släpade mig till gymet i en attack av hurtighet. Vill ju inte heller att dejten ska tycka att jag sväller över alla gränser. Men fad vad jobbigt det var om än skönt efteråt. Frågan är om jag ens kommer att kunna gå eller sitta i morgon.

Räknas gymmande som en heltidsysselsättning, och dejtande som en heltidssysselsättning? I så fall återstår 139. Dejtande kan ju onekligen vara jobbigt. Kanske vore Patrick Dempsey ett bra val. Att bedöma om kändisar är "hunkar" eller inte kanske också är något som Federley räknar in. 138. Sen är det ett jobb att ha husdjur. 137. Fika. Biopremiärer. Handla på NK. 134.
Men där tar det stopp. Vilka är de återstående 134, Federley? Jag bara undrar.

Men Federley ger svar på tal, "fuck up" liksom:

Det ska bokas resor, kvitton ska redovisas, anföranden skrivas, bloggar uppdateras, handlingar läsas, artiklar skrivas osv osv

Inte konstigt om han inte har tid och energi att göra en ordentlig affärsidé. Han har helt enkelt inte tid att tänka. Vilket förklarar en del.

Fotnot: På frågan ovan om man kan hitta något av värde på dessa bloggar är svaret: nej. Nej, det kan man inte. Å andra sidan. Denna blogg imponerar ju knappast med bloggande om Federleys bloggande.

Inga kommentarer: