När TV4 nu gör reklam för Idolcirkusen ligger fokus på juryn. ”Juryn skapar starkare känslor än någonsin” lyder sloganen. Oavsett om detta är sant eller inte, så är det uppenbart och av reklamen att döma, att det framförallt handlar om känslan ilska, eller snarare, hat. Så ett program som egentligen borde handla om drömmar och mer eller mindre skönsjungande människor, reduceras i reklamen till att juryn gör människor heligt förbannade (jag menar: avfyrar en missil gör man väl inte annars?) Man försöker alltså nu locka människor till programmet med en förväntan av vad juryn har för elakheter att säga till deltagarna.* Så hur kommer det sig? Varför gör man inte reklamen: Startfältet starkare än någonsin: Deltagarna sjunger bättre än någonsin tidigare. Svaret stavas nog: cynism.
(Inom parantes sagt: Jag har alltid fascinerats av modet hos dem som ställer upp i programmet. Men även den besynnerliga och besvärande frånvaron av självinsikt hos många. Så i viss mån handlar det inte om mod, utan om dumdristighet. Jag har dock aldrig sett ett enda helt program av Idol. Jag klarar helt enkelt inte av det. )
Annars kanske TV4 kan göra ett program om en man i Nigeria som ställts inför ett dilemma. Han är nämligen gift med 86 kvinnor. Det är 82 för många. Han riskerar dödsstraff för polygami, som dömts av någon islamisk institution, eller snarare för mycket polygami. Nu har han fyra dagar på sig att skilja sig från 82 av dessa kvinnor annars verkställs domen. Varför inte göra en dokusåpa om det? En omvänd Bonde söker fru, med lite Stephen King-touch över det hela? Men det är bråttom. 4 dagar kvar, 82 kvinnor ska bort. Källa. DN:s pappersupplaga 080823
* Min tolkning av reklamen naturligtvis. Kanske finns det någon möjlighet att göra en sexuell tolkning av det hela. I don´t know.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar