lördag 9 augusti 2008

Mästerskap I Branding

Kina är någonting nytt. Någonting oskuldsfullt i kapitalistisk mening. Men nu finns det en öppning. Pepsi säger: Go red, Go China. Den röda faran finns inte längre. Bara den röda mattan.

Nu öppnar sig den stora marknaden. Kina har en förbannad massa potentiella konsumenter. Konsumenter som ännu inte valt. Väst kommer att alibianklaga Kina för sin diktatur. För egentligen:

(Dave Zirin:) This is the Olympics the West wanted: games where the grandest prize is not a gold medal but a glittering entree to China's seemingly endless army of potential consumers. This is the reason that George W. Bush will attend the opening ceremonies, the first U.S. President to do so on foreign soil, and that in March, mere days before the crackdown in Tibet, Condoleezza Rice, laughably, took China off the State Department's list of nations that abuse human rights.

Samtidigt har Kina för OS skull rämnat hela kvarter. Tvingat bort en miljon människor. Väst har bidragit med övervakningsutrustning till Kina. För säkerhetens skull.

För Lars Ohly är spelen viktiga för Kina. Det är naturligtvis sant. Han är imponerad av invigningen. Som är en nationell propagandashow. Men ett problem är att det tydligen blivit så att de mänskliga rättigheterna försämrats under OS-förberedelserna. Och kapitalismen tar ett än starkare grepp om världen.

Men "demokratin" har kommit lite närmare. Nu ska kineserna välja mellan Coca-Cola och Pepsi. Go red, Go China.

Fotnot: Democracy now intervju med Dave Zirin.

Inga kommentarer: