Svenskt Näringsliv bjuder på en kapitalistisk saga och vill rädda världen genom shopping. Genom shopping ska vi nu besegra vår världs två största fiender: terroristerna och klimatet.
Är ni rädda för att klimatdebatten ska få svenskarna att handla mindre?
- Vi hoppas att klimatdebatten ska ge fler medvetna konsumenter. Just nu finns en stor oro inför klimatet. Vi ska se med tillförsikt på att företagen bär på lösningarna för att komma till rätta med klimatproblemen och i framtiden kommer vi att konsumera mer tjänster och immateriella värden, vilken är bra ur miljösynpunkt.
Så genom tjänster och immateriella värden skall naturresurslöseriet begränsas, men, vänta ett tag: ska vi bygga tillväxten på det? Nåväl. Företagen är våra frälsare. Företaget är vår prins. Det bär på lösningen. Allt vi behöver göra är att köpa den.
Tove och Svenskt Näringsliv skriver dock på sin hemsida:
Vad vi har idag jämfört med historiens konsumenter är mer kunskap, fler perspektiv och bättre förståelse för hur olika fenomen påverkar varandra. Av detta drar vi slutsatsen att det är farligt att tro att världen kommer att bli en bättre plats om vi slutar utveckla varor, tjänster och utbyten mellan människor.
Vilken slutledningsförmåga! Jag häpnar och böjer mig för den och håller med. Förut trodde jag nämligen på en värld utan någonting. Utan utveckling framförallt, och utan utbyten mellan människor, och en värld utan tjänster. Så fler sagor tack. Berika mitt intellekt, i väntan på Jon Blund.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar