tisdag 4 december 2007

Maktens Mattematik

Det är Israel och USA som har talat om eventuella attacker mot Iran. Det är USA och Israel som talar i krigstermer. Det är Israel och USA som har kärnvapen. Det är Israel och USA som gång på gång kränker andra länders gränser och bombar i andra länder och ockuperar andra områden.

Men det är Iran som är hotet mot freden. Nåväl. Bush. Hur var det du sa... fool me once, shame on you, fool me twice...

Annars är det fint uträknat. Maktens mattematik har sitt eget facit.

Därutöver är det lite som en variant av kejsarens nya kläder. De flesta inte bara vet att kejsaren är naken och folkmassorna ropar det unisont i körer. "Du är naken, du är naken!" Kejsaren själv vet om det. Men skiter liksom i det. "Jag är kejsare och jag kan vara naken. Därför att jag är kejsare. Jag gör som jag vill. Och alltid kan jag väl lura någon om jag säger: 'Näe. Jag är inte naken.' Alltid kan jag skrämma någon till underkastelse: Óm du inte är med mig, så är du emot mig."

2 kommentarer:

vresiga gubben sa...

Det är svårt att veta vem som har rätt. Alla talar med egenintresset i första rummet: vem blir nästa preesident?

Swimsuit Issue sa...

"fool me once, shame on you, fool me twice..." hehe classic!:D