måndag 19 maj 2008

Mer Eller Mindre Viktiga Saker Man Hakar Upp Sig På

För några dagar sedan dog Sveriges äldsta kvinna. Men är det verkligen möjligt? Om hon är död borde hon ju diskvalificeras som Sveriges äldsta kvinna. Huvudkriteteriet i tävlingen ”Vem är äldst?” är ju att man lever.

Nåväl. Märkvärdigare saker finns väl att haka upp sig på (min lilla observation ovan är lätt att slå hål på, om man så behagar.) Jag mötte en man för några dagar sedan som envisades med att hävda att hans bankkonto var övertrakasserat. Jag är den förste att instämma i att bankerna jävlas konstant med en, i varje fall, med oss mindre bemedlade. Jag har faktiskt alltid svårt att förstå varför bankerna får så högt förtroende från det svenska folket.

Visste ni för övrigt att Stålmannen är strejkbrytare? Jo då. I ett avsnitt av Smallville avslöjas detta. (Ja, jag har, måste erkännas, sett ett par avsnitt av denna sällsynt humorbefriade serie. Det är intressant ur ett kulturellt perspektiv, så att säga.) Det är stålmannen som ser till att julklapparna delas ut till barnen när stadens jultomtar strejkar. Daily Planet, denna borgarblaska, har ingenting att säga om det. Smallville är The Wires antites. Den ena serien är djupt klassmedveten, den andra saknar detta perspektiv helt.

Ubåtar var något Calle Bildt hakade upp sig på. Nu kanske det är dags att släppa det. Det spåret har sjunkit som så många sjunkbomber. Allt som återstår är väl ett vrak av dessa illusioner.

Jag såg för övrigt att Federley , ni vet han som gör det liberalt omöjliga: öppet stöder och skålar och hurrar för etnisk rensning och belägring och kollektiva bestraffningar, har en kategori på sin blogg, där han postar saker som han kallar ”ditt o datt.” Jag skulle hellre skära av mig fingrarna än kalla en kategori för ”ditt o datt.”

Apropå människor med begränsad självinsikt och förmåga att rannsaka sig själv. Jag har alltid gillat människor med självinsikt. Även de med mänskligt minimum av det. Som den här månadsgamla historien, där det hakade upp sig för en man i ett litet kärleksdrama, med Fargo-touch. En man hyr sju torpeder. Det slutar med mordbrand i ett garage. Vilket han inte räknade med.- Jag blev bestört. Om jag inte minns fel har jag sagt att jag tyckte det gick över styr.

Men mannen har i varje fall mer självinsikt än Federley. Federley skulle inte ens kunna säga detta om ghettofängelset Gaza om han så fick se det i verkligheten. Eller skulle han kunna gå så långt? Det personliga är ju politiskt. Kanske skulle en gnuta medkänsla infinna sig.
Reporter: - Vad tyckte du när du fick se Gaza?
Federley: - Jag blev bestört. Om jag inte minns fel har jag sagt att jag tyckte att det gick över styr.

Det var kallt i helgen: valfri människa boende i Sverige hakar upp sig på vädret. Men handen på hjärtat. Hur många längtar till november?

Ps! Till min arbetsgivare som med extremt hög sannolikhet inte läser detta. Detta har inte skrivits, tänkts ut eller förarbetats på arbetstid.

Inga kommentarer: