lördag 3 maj 2008

Nämen, Wolodarski?

Det här händer inte alltför ofta. Jag slår upp DN:s ledarsida. Ser att Peter Wolodarski har skrivit något. Och jag får nypa mig i skinnet för att inse att jag är vaken, för jag sitter och håller med!

Är det en sån dag idag? Nåväl. Wolodarski skriver om hur Axén-Olin och Schenström nu ska ta en paus från arbetslivet. De har helt enkelt råd med det.

Schenström och Axén Olin har båda tillhört moderaternas topp. De har varit med om att med moraliska undertoner göra arbetslinjen till partiets huvudnummer, vilket medfört skärpta krav på sjukskrivna, arbetslösa och förtidspensionerade. Uppenbarligen var denna arbetslinje inte avsedd för moderatledningen.

Det Wolodarski kanske inte riktigt förstår, är att detta inte alltid handlar om hyckleri. Eller utövandet av sporten kast med liten sten på glashus.

För in kommer klassamhället och klassföraktet som ett tydligt svar på problemet. Det har alltid varit de sämst ställda kraven varit hårdast på. Schenström och Axén-Olin har "förtjänat" sin paus. Schenström har dessutom likt många andra borgerliga företrädare varit noga med att påpeka hur mycket de har jobbat. I Schenströms fall: "I princip dygnet runt i sex års rid".

Så naturligtvis har inte arbetslinjen varit avsedd för moderatledningen. Arbetslinjen har varit till för, och är till för, de lata trygghetsnarkomanerna: valfri vänsterröstande svenne-banan i norrland. Det är sen gammalt.

Inga kommentarer: