söndag 18 maj 2008

Joråsatteh... Det Var Skönt Med Helg

Det var söndag. Måndagen väntade runt det John Blundska-hörnet. Det är då man ångrar sig som mest. Jag önskade att jag varit mer kreativ under helgen. Jag behövde ett nytt sätt att tänka. Tänk: man kanske i all ödmjukhet skulle skriva ett mästerverk. En idé kom till mig likt en syn för de nyligen frälsta. Men dessvärre: livet spelade mig ett elakt spratt. Något kom emellan. En ny TV-serie började. Jag kommer inte ihåg vad den handlade om. Idén. Eller TV-serien. Men det kommer en ny. TV-serie alltså.

The Wire däremot. Kommer jag ihåg. Den är för bra för att glömmas bort. Det är en fullkomligt lysande TV-serie med sin elaka, aktuella vardagsrealism. I denna omgång är massmedia med i serien. Och ännu ett spel bakom galleriet. Polisen behöver fler resurser. En av utredarna skapar en seriemördare. En seriemördare som dödar hemlösa. (Man tar hemlösa som dött naturligt och gör de till mord.) Men media hakar först inte på. Det är inte tillräckligt saftigt. Man hittar på ett sexuellt motiv och då hänger media på. När man till och med från ett par polisers sida mer eller mindre kidnappar en hemlös får polisen helt plötsligt de resurser man behöver. Bara tre poliser känner till sanningen. En vill överhuvudtaget inte veta av det hela. Hans bitterhet är strålande uttryckt i serien. Dessutom: En journalist hittar på en massa spektakulära saker för att kunna göra karriär. En redaktör misstänker honom för att göra just det. Men redaktörens chefer går på journalistens spektakulära linje. Det som säljer. Det politiska spelet är även det med: en blandning av cyniskt falskspel och korruption med små doser av pragmatiska kompromisser med en politikers idealism. Sen alla de människor som inte räknas. Som inte behövs, men som ändå utgör en viktig del av Baltimore. Och sen de kriminella gäng som alltid är med i serien. The Wire är en fantastisk TV-serie. As good as it gets.

Funderar ett tag, kanske skulle man skriva något som The Wire? Sätter mig framför datorn. Livet kan börja. Spelar patiens. Bara en gång till.

Inga kommentarer: