torsdag 15 februari 2007

Kolonialism eller The Cunning Use Of Flags...

Jag har en bok vid min sida som jag kanske ska börja läsa, den heter Kolonialism/Postkolonialism och är skriven av Ania Loomba. Egentligen är det en felprioritering från min sida. Kanske blir den bara delvis läst. Jag såg den på stadsbiblioteket och drabbades av den där instinktiva känslan av att "Den där vill jag ha/läsa. Men hur det går? Det får tiden avgöra. Och intresset. Men detta får mig att tänka på komikern Eddie Izzards lilla betraktelse om hans eget lands historia som Imperiet.

"We stole countries! That's how you build an empire. We stole countries with the cunning use of flags! Sail halfway around the world, stick a flag in. "I claim India for Britain." And they're going, "You can't claim us. We live here! There's five hundred million of us."
"Do you have a flag?"
"We don't need a flag, this is our country you bastard!"

Alltså: "Do You Have A Flag?" Helt enkelt brilliant.

Idag, när det knappast råder brist på flaggor, skulle man kunna kalla det för: The cunning use of democracy. Man åker över halva jorden, med åtminstone några flaggor. Men oops. Så fick man inte göra när man använder sig av The Cunning Use Of Democracy. Man bör vifta varsamt med sina flaggor annars kanske få kommer att tro på en. Eller ja, ännu färre, ( om det går).
"I claim this country free".
"You cant claim that this country is free, because we don´t want you here. And you are killing us, we used to live here."
"Are you a democracy?"
"When you are here, we are not free, this is our country you bastard."

Inga kommentarer: