onsdag 20 juni 2007

Mitt Samvete, Oh Lätta Mitt Samvete

Ett mail dök upp alldeles nyss. En cancersjuk liten flicka har en sista döende önskan. Läs min dikt och skicka detta mail vidare. Du stödjer då dessutom kampen mot cancer. Den Amerikanska Cancer Föreningen skänker enligt brevet 3 cent per nytt namn som brevet skickats till, till kampen mot cancer.

Jag blir genast misstänksam. Faktum är att jag omedelbart tror att det är en bluff. Nu är detta brev antagligen en bluff. Men det som också är intresant är att min reaktion är en cynikers. Men, att något som liknar cancerfonden skulle skänka pengar verkar märkligt. De mottar väl donationer?

Förvisso är detta något som ligger i tiden. Vi är stressade, och vi får ett hjärtknipande e-mail, och allt som begärs av oss är att skicka detta mail vidare. Vi behöver inte rådfråga vårt förnuft. Det kan ju inte skada liksom. Det påminner lite om Pascals vad. Man har ingenting att förlora på att göra som brevet säger.

Vi gör en god gärning utan att ens behöva lyfta på rumpan. Tämligen tilltalande. "Har du gjort någon god gärning idag?" "Ja. Jag kan ha bidragit till att rädda framtida barn från att få cancer." " Hur då?" " Jag vidarebefodrade ett mail jag fick."

Men, det kan göra skada. Då olika cancerfonder måste ta upp resurser för att sprida ut information om denna bluff, folk tror att pengar går till cancerbekämpning när det inte gör det och det kan dessutom få människor att i längden mindre intressera sig för frågan.

Mer info.

Inga kommentarer: