Det börjar med Barbie. Vi är fria. Men vi härligt fria och oberoende liberala människor tackar dock inte nej till lite tips. Hur man ska bete sig. Hur man ska göra för att bli, ni vet, det där, lyckliga, liksom. Och någonstans måste man börja. Och det är bättre att börja för tidigt än för sent. I det senaste numret av serietidningen/barnreklambladet Barbie får man ett par bonusleksaker, som nuförtiden är kutym. Det räcker liksom inte med tidning. Varje serietidning måste erbjuda något mer. Varje tidning måste erbjuda något mer. (Jag kommer att någon gång återkomma till detta, med att alltid erbjuda något mer, som inte bara gäller tidningar, då det finns hysteriskt komiska exempel på sådant.) Veckans Barbie erbjuder ett par läckra pom-poms. Ty vad ska annars flickor göra, än att vifta lite på sin kropp med hjälp av accessoarer?
Tidningsbutikens: Beskrivning av Barbie:
Barbie är tidningen för alla flickor som älskar dockan Barbie. Här finns fotoserier med Barbie och hennes vänner, tips och idéer, mode för Barbie, recept, affischer och pyssel. I varje nummer finns det dessutom en extra överraskning och en tävling med fina priser. Utkommer med 13 nummer per år. Tidningen är på svenska.
Japp. Färgen som gäller är också, och håll i hatten nu, sätt er gärna ner, rosa. Och denna vecka är alltså överraskningen ett par ”läckra pom-poms.” Det är alltid bra att som kvinna att lära sig att stå vid sidan av och stödja männen. Cheerleading! Yeah!
På Barbie.se erbjuder dessutom den siten shopping och, påstår den, att ge tjejer självförtroende. Liksom med tidningen är det bara reklam. Shopping är vad som är det huvudsakliga. Och, är jag ledsen att behöva säga, efter att ha lyssnat i en minut på introt till siten: att låta hjälplös a la Goldie Hawn. Självförtroendet ligger i utseendet. I kläderna, i sminket, i kroppen. Det är även en uppfostran i att älska att äga. Erich Fromm skulle baxna.
När man sedan, med ålderns mognad lämnar den serietidningen, finns naturligtvis andra tidningar att välja på. Som följer den feminina-manualen till punkt och pricka. Vik ej av ni blivande oberoende liberala självständiga kvinnor! Tidningsbutiken är dessutom så hjälpsam att man tipsar om vad man kan gilla när man blir äldre. Man kan sedan där klicka sig fram på de olika tidningsvalen, som erbjuds som tips nedanför, och man kan så se vart man till slut hamnar. Nämen, det visar sig att man går från Barbie, via Julia eller Go Girl!, till Veckorevyn, och sen via Cosmopolitan slutar det med tidningar för kvinnor 40 + (man får till och med vara över 50, men gissningsvis är målet att alltid se yngre ut än vad man är. "Är du 52? Du ser inte ut att vara en dag äldre än 40? Läser du Tara, eller?") och gärna tidningar skapade av Amelia Adamo och kanske till och med, om det vill sig väl, med henne på omslaget. Bara så ni vet. Och hennes tidning M Magasin är dessutom än bättre. Den riktar sig till mappies (mature affluent pioneering persons), unga, äventyrslystna personer över 51. Framtiden är er tjejer. Följ bara efter. Och kom ihåg: det börjar med Barbie, och ett par läckra pom-poms och slutar med Tara och tips mot rynkor. Gör er redo för att känna er underbara.
fredag 13 juli 2007
Det Börjar Med Barbie
Etiketter:
Amelia Adamo,
Barbiementalitet,
Barnuppfostran,
Cheerleading,
Individualism
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Haha bra och roligt skrivet. Hitta det här klippet i svt:s arkiv. Amelia Adamo blir härligt sågad vid fotknölarna enligt mig.
Skicka en kommentar