torsdag 26 juli 2007

Lars Forssell: Oakademisk i alla bemärkelser?

“Borgerligheten lever enl. den solipsistiska principen. Allt existerar blott i min föreställning. Det finns bara ‘jag’ och ‘jag’ och ‘jag’ och kanske fyra fem ‘jag’ till. Om ‘jag’ alltså blundar försvinner alla ni andra!” Ur Mikael Järns anteckningsbok och därmed ur De Rika av Lars Forssell.

De Rika, utgiven samma år som jag föddes, är enligt Lars Forssell själv en bok om samhällsförtrycket i största allmänhet. Det var ett tag sedan jag läste den. Jag minns den som en trevlig liten bekantskap med ett härligt språk.

"Rädsla och lust. Man hör ofta sägas att borgerligheten vacklar på gravens rand. Kanske. Det har den i så fall alltid gjort. Men dess balanssinne är fenomenalt. Den kommer inte att dö förrän det samhälle, på vilket den vilar som på en dödsbädd, dör och återföds i en ny gestalt. Till dess kommer borgerligheten - under en kåpa av älskvärdhet - att lära ut sina färdigheter, styra andra, införliva nya medlemmar (ur arbetarklassen), föda de livskraftiga och förinta de livsodugliga, härska och söndra, begravas och återuppstå som ett levande lik." Ur De Rika.

Lars Forssell var antyds det av Horace Engdahl “oakademisk i alla bemärkelser”. Är ens det akademiskt uttryckt? Exakt vilka är alla dessa akademiska bemärkelser?

Forssell var nationalpoet, författare, dramatiker, visdiktare, estradör och akademiledamot och en man till vänster på den politiska skalan.

Lars Forssell var även AIK:are, ständig medlem. En liten anekdot hämtar jag från Gnagarforum där en AIK:are, signaturen Gawain, berättar om sitt möte med Lars.

”Jag hade varit på en bättre fest och tillbringat natten (dom timmar som ev var kvar) i en lya i Gamla stan. När jag väl skulle dra mig hemåt mötte jag en man jag stängde dörren. Mannen kände jag igen som herr Forsell iklädd rock och AIK halsduk.

Jag sa -God morgon, och Forsell tittade på mig och sa -God eftermiddag samt la till -Ni ser för gräslig ut. Jag sa -Tack och la till vacker halsduk Ni har. Forsell sa -Tack och sedan -Ni är eländig och jag är gammal. Vem ska hjälpa vem ner för trappan då?

Vi kom iaf ner och gick sedan åt var sitt håll vid porten.”

Inga kommentarer: