söndag 15 juli 2007

Journalister Utbildade I Nordkorea Bevakade Victorias 30-årsdag

Hur okritiskt får det bli? Hur mycket fjäsk a la Nordkorea kan det bli? När ska det ta slut? Kronprinsessan hyllas i DN för att hon klarade av att fira sin egen 30-års dag. Med glans. Snälla någon. När ska det ta slut. Jag står ta mig fan inte ut. I en parantes skriver ”journalisten” att "man får en svindlande aning om vad folk som inte har något kungahus tvingas hitta på för att få det lite festligt” därför att en grupp människor var extra färgglada.

Och så har jag en lösning på detta överflödiga problem. Det här med att"Hon ska stärka monarkin, sälja Sverige och föda barn. Kraven hopar sig när kronprinsessans förutbestämda öde obevekligt närmar sig: att inta tronen. " Avskaffa skiten. Då kanske vi blir mer färglada. Vi svenskar anses ju vara lite väl gråa och tråkiga. Dessutom: inte behöver hon stärka monarkin heller. Det gör ju "journalisterna" så bra på egen hand.

Och igår.

2 kommentarer:

Ryan Ghadban sa...

Jag fattar inte varför alla firade och låtsades vara glada.. Jag öppnade TV'n i 2 sekunder och råkade se 'Momento' på kanal 6, det där falska pengaprogrammet, och till och med dom hade flaggor, och annat festligt, i ett försök att verka glada.

Falskt kändes det, och jag förstår inte varför hela landet ska fira för att en person fyller år. Inte firar väl hon min eller din födelsedag?

Paolo Pissoffi sa...

Momento? Känner inte till. Har förvisso inte den kanalen.

(Filmen Memento är grym.)

Nej, det här firandet är helt bisarrt. Och just denna hyllning ter sig ja, alltså, diktatoriskt inspirerad, och då menar jag den mediala bevakningen. De människor som går ut och hyllar henne gör det ju frivilligt, men å andra sidan, är de faktiskt på något sätt lite hjärntvättade. Se! Även i ett fritt liberalt land som vårt!