tisdag 31 juli 2007

Rasism Som Demokratisk Rättighet

Ikväll spelar själlösa FC Köpenhamn mot Beitar Jerusalem i kvalet till Champions League ( en turnering skräddarsydd för de kapitalstarka ligorna). Beitars fans har ett rykte om sig att vara rasistiska. Något som varit känt länge. Uppenbarligen är det inget man skäms över. Tvärtom.

Vi är rasister och är emot araber – de har inte något att göra i vårt land, säger Guy Israeli, ordförande i supporterklubben La Familia, till Politiken. – Det är vår hållning och ideologi, och det har vi rätt till eftersom landet är demokratiskt.

Eftersom landet är demokratiskt... Detta följer också efter en sionistisk logik. Ideologin skapar rasism.

Fotboll bygger broar och river murar har jag hört sägas (även om sådana uttryck används om mycket). Men när det kommer till Israel är det svårt att tala om att riva murar. Detta visar också att foboll kan segregera lika mycket som det kan förbrödra. Även om naturligtvis fotbollen i sig är oskyldig till rasismen. Däremot är klubbidentiteterna identitetsskapande och kan förstärka skillnader.

Istället för halsduk bör man kanske ta på sig sin palestinasjal när man möter Beitar. Palestinasjalstifo kanske?

6 kommentarer:

alandalus sa...

Derek Boateng gick väl till Beitar Jerusalem? Måste svida som AIK-fan :/

AIK borde ha deklarerat att: nej, vi säljer inga spelare till rasister.

Paolo Pissoffi sa...

Jo. Boateng gick dit. Han var ju dessutom en hjälte. Han kanske visade sitt missnöje igår. Han blev utvisad.

Isak BK Aasvestad sa...

Paolo,

ledsen att göra dig besviken, men en "palestinasjal" har faktisk inte samma politiska laddning i Israel som i Sverige.

Tror inte så mange israeler skulle uppfatta att du ogillar Israel enbart därför att du bär en keffiyeh...

Isak BK Aasvestad sa...

Och förresten, det är en demokratisk rättighet att få inneha åsikter som är rasistiska, antisemitiska, islamofobiska, sexistiska, homofoba eller bara allmänt korkade!

Paolo Pissoffi sa...

Besviken? Du känner mig nog inte så väl.

Det var inte så allvarligt menat det där med palestinasjalarna. Som AIK:are har vi haft många olika teman genom åren när det gäller tifon (och bland annat haldsukstifon). Det var alltså mest ett skämt.

Jag skriver angående rasismen som demokratisk rättighet inte något annat heller. Varken med ett frågetecken eller citationstecken. Jag tycker det dock är rätt intressant i sammanhanget, att det demokratin kopplades till var rätten att vara rasistisk.

För mig skapar situationen där nere både rasism och anti-semitism, och som du vet, lägger jag den stora skulden på Israel.

Jag var ett tag tveksam till att länka till artikeln eftersom den är från Aftonbladet och inte från dess kultursidor. Men eftersom jag känner till Beitar sedan tidigare, gjorde jag det ändå.

Paolo Pissoffi sa...

Test.