onsdag 3 januari 2007

Veckans Boktips: The Ethnic Cleansing Of Palestine av Ilan Pappe

Det här boktipset tillägnar jag liberalerna på DN:s ledarredaktion, som i varje artikel när konflikten Israel/Palestina/Libanon ökar i intensitet tar till sig det israeliska tolkningsföreträdet när man trots allt går så långt som att man vågar kritisera Israel med ord om övervåld, ty det är ju ändå ”lätt att sympatisera med Israel”.

Det här boktipset tillägnar jag Fredrik Federley, den stolta representanten för stureplanscentern, som skänkte pengar till Israels krigsmaskin, och inte verkar ha någon större ånger när klusterbomberna ännu tar livet av lekande barn.

Det här boktipset tillägnar jag liberalen och feministen Birgitta Ohlsson som går i demonstrationståg för Israel när man bombar sönder det fattiga och extremt trångbebodda Gaza som har en stor population barn.

Det här boktipset tillägnar jag alla dem som beklagar sig över att Hamas inte erkänt Israels rätt att existera, när Israel gör allt för att dölja sanningen om vad landet är uppbyggt på, hur landet skapades eller som inte ens bestämt hur mycket mark man tänkt stjäla från palestinierna för sitt Israel (där muren är ännu ett instrument att ta åt sig mer jord). Jag hämtar ett citat ur boken: ”It is a platitude of historiography that the victors in war get away with both the loot and the version of events.”

Det här boktipset tillägnar jag de som tror att anti-sionism är detsamma som anti-semitism. Låt mig komma med ett utdrag ur boken:
”The problem with Israel is not its jewishness – judaism has many faces and many of them provide a solid basis for peace and cohabition; it is its ethnic Zionist charter. Zionism does not have the same margins of pluralism that judaism offers, espescially not for the palestinians. They can never be a part of the Zionist state and space and will continue to fight – and hopefully their fight will be peaceful and succesful. If not it will be desperate and vengeful adn, like a whirlwind, will suck all up in a huge perpetual sandstorm that will rage not only through the arab and muslim worlds, but also within Britain and the United States, the powers which, each in turn, feed the tempest and threatens to ruin us all.”

Det här boktipset tillägnar jag med andra ord exempelvis Henrik Bachner och Per Ahlmark som letar anti-semiter i varje vrå, och som också hoppas att finna, och den som söker så skall finna och överdriva och förvanska. Och som talar om hotet om utplånandet av Israel, som ett hot riktat mot jordens alla judar, baserat på ren ondska, rent hat. Jag låter dessa rader ur boken svara :
Exploiting this mythology , Israel was later able to secure massive support for the state in jewish communities around the world, while demonising arabs as a whole, and the Palestinians in particular, in the eyes of the general public in the US. The reality on the ground was, of course, almost the complete opposite: Palestinians were facing massive expulsion. The month that Israeli historiography singles out as the “toughest” actually saw the Palestinians simply attempting to be saved from that fate, rather than being preoccupied with the destruction of the jewish community. When it was over, nothing stood in the way of the cleansing troops of Israel.

Det här boktipset tillägnar jag Forum För Levande Historia som skriver på sin hemsida att ”För att förstå dagens situation är det viktigt att känna till historien. Och genom att ta hjälp av historien skapar Forum för levande historia kunskaper om samtiden. Vår utgångspunkt är Förintelsen, men vi tar också upp andra brott mot mänskligheten.”

Det här boktipset tillägnar jag folkpartisten, liberalen, den intellektuelle (?) Fredrik Malm som avslutade en radiodebatt med att säga att svenskarna var naiva som inte förstod att Hizbollahs mål var att döda så många civila som möjligt (med en sådan analys kommer varje förslag till lösning i sanning vara naivt och dödsdömt), och som själv skämtar om det hårdföra Israel och låter det spela mittback i alliansens drömelva, "Staten Israel kan ibland spela lite för brutalt i markeringsspelet och ligger väldigt högt upp i banan, ofta utanför straffområdets gröna linje. Spelar alltid med riktig killer instinct, Alliansens Ulvskog med dubbla benskydd. " (Varför inte ta med självmordsbombare som inhoppare och anfallare: slår med sin explosivitet ofta till oväntat, och hänsynslöst. Lamslår motståndarna med skräck.)

Det här boktipset tillägnar jag alla som kallar sig liberaler och tror på liberalismens principer, men bara ibland, och bara för vissa, och som inte tar avstånd från en mur som kollektivt dömer, bestraffar och utestänger människor.

Det här boktipset tillägnar jag samfundet Sverige-Israel och en representant som Gunnar Hökmark. Kommentarer överflödiga.

Det här boktipset, och nu blir jag snart capslockförbannad, tillägnar jag Dick Erixon som påstod när Gaza bombades i somras att världen belönar palestinskt våld.

Det här boktipset tillägnar jag Dilsa Demirbag-Sten som spred ut lögnen att palestinierna dödar varann i högre grad än vad Israel dödar palestinier, och detta även utan att ens försöka förstå vad som händer i utsatta desperata delar av världen där utsattheten ökar dramatiskt.

Det här boktipset tillägnar jag tidskriften Neo, som när den visar bilder med palestinier och palestinska barn är det inte som offer, inte som människor, utan enbart som terrorister.

Det här boktipset tillägnar jag alla nyhetsredaktörer som förklarade att konflikten i somras började med att antingen a) Hamas kidnappade en soldat eller b) Hizbollah kidnappade två soldater.

Det här boktipset tillägnar jag alla bokförläggare: måtte någon översätta och ge ut den.

Inga kommentarer: